(26/05/2013)

Nueva York
  24 Mayo 2013

Dear Friends of Critical Route  Bulletin. On Friday May 24 ended the last meeting of the third session of the Open Working Group on the Sustainable Development Goals (SDG) of the UN. In the afternoon of that day an intense debate took place after the moderators presented a summary of the three days work and a surprising proposal of two SDG with targets and indicators for each of them. The proposal aimed to establish Zero Soil Degradation and Zero Forest Deforestation for a certain time limit that is pending of discussion (some proposed 2025 and others 2030) an other side it was proposed a SDG for Water named equitable access to water with an indicator (among others) entitled efficient use of water.

The debate took place around the issue of means of implementation (finance, technology and capacity building) needed to undertake such ambitious goals. Brazil noted that these goals weighed on the responsibility of developing countries and noted there was not clear obligations of developed countries and that the apparent intention was to develop an SDG package for developing countries mainly if not only. Several countries joined the observation of Brazil, including India, Tunisia, Saudi Arabia and even Perú. Bolivia noted that these SDG basically fell on the shoulders of developing countries and on the budgets of these countries and, in the context of a decline of Official Development Aid (ODA) even on sensitive issues such as agriculture it was impossible for developing countries to reach those goals. On the other hand noted that the concept of efficient use of water is a basic concept of Western culture and it is not clear how to measure efficiency in small farmers irrigators comparatively to industry water use . And that this "eficiency" should not be monitored from outside the social reality of the countries.
In  the link below you can download the full debate. We suggest to watch the followig participation: moderators (time 0:45), Brazil (1:20), Bolivia (1:28), India (1:38), Saudi Arabia (1:42), Colombia (1:44) and Tunisia (2:20).

Best Regards

Estimados amigos y amigas del Boletín Ruta Crítica. El día viernes 24 de mayo terminó la última reunión de la tercera sesión de trabajo del Grupo de Trabajo Abierto de NNUU sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). En la tarde de ese día un debate intenso fue desarrollado pues los moderadores presentaron un resumen del debate de los tres días y sorpresivamente una propuesta de 2 ODS con metas e indicadores por cada uno de ellos.  La propuesta de ODS apuntaba a establecer Cero Degradación de Suelos y de Bosques para un cierto límite de tiempo que está en discusión (algunos propusieron como límite 2025 y otros 2030) el acceso equitativo al agua con una meta (entre otras) de uso eficiente del agua.

El debate se desarrolló alrededor del tema de los medios de implementación (financiamiento, tecnología y desarrollo de capacidades) necesarios para acometer semejantes objetivos ambiciosos. Brasil observo que dichas metas pesaban sobre la responsabilidad de los países en desarrollo y que no se observaban obligaciones de los países desarrollados y que la intención aparente era desarrollar un paquete de ODS para los países en desarrollo. Varios países se adhirieron a la observación de Brasil, entre ellos India, Túnez  rabia Saudita e incluso Perú.
Bolivia observó que básicamente dichos ODS caían en las espaldas de los países en desarrollo y sobre los presupuestos de estos países y que en un contexto de caída de la Ayuda Oficial al Desarrollo (AOD) incluso en temas sensibles como agricultura era imposible que los países en desarrollo alcanzaran esos objetivos. Por otra parte observó que el concepto de Uso Eficiente del Agua es un concepto de base cultural occidental y que no está claro como se mide la eficiencia de la industria comparativamente con la eficiencia de pequeños productores agrícolas regantes. Y que no se puede monitorear desde fuera de la realidad social de los países la eficiencia.

En el link que figura abajo se puede bajar el debate completo. Sugerimos ver la exposición de los moderadores (hora 0:45), Brasil (1:20), Bolivia (1:28), India (1:38), Arabia Saudita (1:42), Colombia (1:44) y Túnez (2:20).

Saludos

Ver Video: http://webtv.un.org/watch/6th-meeting-open-working-group-on-sustainable-development-goals-third-session/2407675633001/

Universidad - Fundación de la Cordillera

Calle Man Cesped #500 (Prolongación) Zona La Florida
Telef: +(591)-2-2799930 / 2-148365 ♦ e-mail: Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
La Paz - Bolivia

Regional - Tarija